SZKOLNE WARSZTATY DZIENNIKARSKIE
Cele edukacyjne
- Czynne uczestnictwo uczniów w kulturze i wznoszenie się na
wyższy poziom życia duchowego poprzez lekturę, odbiór tekstów
kultury i staranną, czystą mowę.
- Uzupełnianie braków w zakresie wiedzy i umiejętności nabywanych
na niższych stopniach edukacji, tak aby uczeń mógł podjąć naukę
w szkole przygotowującej do matury.
Zadania
- Rozwijanie umiejętności rozumienia oraz wyrażania myśli przez
użycie języka i wykorzystywanie wiedzy o nim; wyrównywanie poziomu
umiejętności wyniesionych z ośmioletniej szkoły podstawowej.
- Uświadamianie etycznego wymiaru zachowań językowych.
- Zapoznawanie z różnorodnymi tekstami kultury odpowiednimi do
wieku, zainteresowań, doświadczeń i możliwości percepcyjnych uczniów,
wzbogacającymi ich wiedzę o człowieku, życiu i świecie z perspektywy
współczesności i z dbałością o zakorzenienie w tradycji.
- Przygotowywanie do refleksyjnego uczestnictwa w różnych formach
kultury masowej.
- Wyzwalanie uczniowskich postaw twórczych i refleksji nad własnymi
działaniami.
Treści
- Doskonalenie umiejętności, a szczególnie:
- mówienie:
- poprawne: dykcja, akcentowanie, intonacja, pauzowanie, tempo;
uczestnictwo w rozmowie na tematy związane z różnymi tekstami
kultury lub z życiem;
- przekazywanie zamierzonych treści, komunikowanie swoich
intencji odpowiednio do sytuacji;
- respektowanie wymogów: sprawności, stosowności, skuteczności
wypowiedzi; etyki i etykiety językowej;
- pisanie:
- dążenie do poprawności frazeologicznej, składniowej, stylistycznej,
kompozycyjnej, ortograficznej, interpunkcyjnej;
- tworzenie tekstów: w różnych formach (opis, opowiadanie,
rozprawka, streszczenie, sprawozdanie, notatka, instrukcja,
list, telegram, podanie, życiorys) i o różnych funkcjach (informacyjnej,
wartościującej, perswazyjnej);
- słuchanie:
- przewidywanie celu i intencji wypowiedzi;
- interpretowanie znaczeń wynikających z intonacji, akcentu,
tonu głosu itp.;
- wykorzystywanie wzrokowych i słuchowych sygnałów pochodzących
z otoczenia;
- radzenie sobie z redundancją i "szumem informacyjnym";
- czytanie:
- rozumienie cech gatunkowych tekstu;
- przewidywanie treści tekstu;
- rozumienie najważniejszych myśli;
- wyszukiwanie w tekście określonych informacji;
- rozumienie zasad organizacji tekstu (porównanie, kontrast,
analogia; porządek opisu, opowiadania);
- interpretacja tekstów o różnej strukturze logicznej;
- domyślanie się znaczenia niezrozumiałych elementów tekstu;
- odbiór tekstów kultury:
- analizowanie tekstów kultury, określanie funkcji i dostrzeżonych
składników;
- odkrywanie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć,
aspiracji, wartości w literaturze z różnych okresów i kultur;
- odczytywanie znaków kultury i tradycji; rozumienie dosłownego,
przenośnego i symbolicznego sensu tekstów kultury;
- czytanie literatury w kontekście codziennej komunikacji,
nieliterackich tekstów kultury wysokiej i massmediów;
- dostrzeganie i komentowanie swoistości poznanych tekstów
kultury oraz określanie ich funkcji; krytyczne ocenianie i
wartościowanie;
- samokształcenie:
- wykorzystywanie różnych źródeł informacji, ich selekcja
i krytyczna ocena.
- Wiadomości (w funkcji wspierającej wypowiadanie się i bez konieczności
posługiwania się definicjami):
- znajomość pojęć nadawca i odbiorca oraz rozróżnianie intencji
wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę);
- znajomość właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych
form użytkowych;
- rozróżnianie wypowiedzeń oznajmujących, pytających i rozkazujących,
w tym zdań i równoważników zdań;
- dostrzeganie związków wyrazów w zdaniu, w tym roli podmiotu
i orzeczenia;
- rozróżnianie odmiennych i nieodmiennych części mowy oraz
podstawowych kategorii fleksyjnych;
- analizowanie związków znaczeniowych między wyrazami;
- obserwacja budowy słowotwórczej wyrazów;
- rozróżnianie rodzajów głosek;
- wyróżnianie akcentu wyrazowego, rozpoznawanie intonacji;
- dostrzeganie różnic między językiem ogólnym a językiem literatury;
- rozumienie pojęć fikcja literacka, świat przedstawiony,
nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia,
rytm;
- czynne posługiwanie się terminami: bohater, wątek, akcja,
autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy,
rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja;
- posługiwanie się terminami związanymi z przekazami ikonicznymi,
radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą (wyjaśnianie pojęć
w razie potrzeby).
ZAJĘCIA FAKULTATYWNE KLASA IV (KLASY III-IV)
Cele edukacyjne
- Świadomość:
- konieczności gospodarowania zgodnie z ideą rozwoju zrównoważonego;
- odpowiedzialności i gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu
problemów swojej społeczności, Polski, Europy i świata;
- konieczności normowania stosunków międzyludzkich w skali lokalnej,
regionalnej i ponadregionalnej
- Zdobywanie umiejętności samodzielnego uczenia się, istotnego
zarówno z punktu widzenia samokształcenia jak i studiowania w
szkole wyższej.
Zadania
Stwarzanie uczniom sprzyjających warunków do:
- prowadzenia samodzielnych obserwacji i poszukiwań poza terenem
szkoły w zakresie indywidualnie formułowanych tematów geograficznych;
- korzystania za źródeł wiedzy geograficznej (w tym: z bibliotek
pozaszkolnych i dokumentacji urzędów publicznych);
- samodzielnego opracowywania wybranych tematów;
- zapewnienia uczniom konsultacji z nauczycielami innych przedmiotów,
ze względu na silne związki geografii z innymi naukami.
Treści
Wybór treści powinien być zgodny z zainteresowaniami i potrzebami
uczniów biorących udział w zajęciach. Zaleca się uwzględnianie tematów
z pięciu wielkich grup tematycznych:
- Przyrodnicze środowisko życia i działalności ludzi na Ziemi.
- Region, w którym żyje uczeń.
- Polska, jej potencjał naturalny, gospodarczy, ludnościowy i
kulturowy, historia gospodarcza, problemy współczesne.
- Europa, jej potencjał naturalny, gospodarczy, ludnościowy i
kulturowy, historia gospodarcza, problemy współczesne.
- Problemy globalne świata.
Osiągnięcia
- Posługiwanie się wiedzą geograficzną w życiu codziennym w sytuacjach
wykraczających poza system uczenia się szkolnego.
- Umiejętność oceniania swojej wiedzy geograficznej i umiejętności
z punktu widzenia własnych celów życiowych.
ETYKA (ZAJĘCIA FAKULTATYWNE)
Cele edukacyjne
- Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury,
powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
- Przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości i dokonywania
właściwej ich hierarchizacji.
- Ukazywanie odpowiedzialności każdego człowieka za siebie i innych
oraz za dokonywane wybory moralne.
Zadania
- Uświadamianie ważnych problemów moralnych i sposobów ich rozwiązywania.
- Ukazywanie znaczenia zasad moralnych dla rozwoju osobistego
człowieka, kształtowania się relacji pomiędzy ludźmi oraz życia
społecznego, gospodarczego i politycznego.
- Kształtowanie więzi z własną rodziną, tradycją, kulturą oraz
krajem, umożliwiających rzeczywiste otwieranie się na różnorodność
kultur w otaczającym świecie.
- Umożliwienie rozwijania umiejętności prezentacji własnego stanowiska,
dialogu z innymi i demokratycznego współdecydowania.
Treści
- Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka.
- Rola i znaczenie sumienia w ocenie moralnej i dla wewnętrznego
rozwoju człowieka.
- Samowychowanie jako droga rozwoju.
- Główne problemy współczesnej etyki.
- Człowiek wobec wartości; człowiek wobec cierpienia i śmierci.
- Moralność a religia, wiedza i polityka.
- Wskazania moralne w religii chrześcijańskiej.
- Wskazania moralne w innych religiach świata.
- Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
- Praca i jej wartość dla człowieka; znaczenie etyki zawodowej.
Osiągnięcia
- Umiejętność dokonywania wyboru wartości i tworzenia ich hierarchii.
- Umiejętność rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych
zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i zasadą dobra wspólnego.
- Umiejętność respektowania zasad harmonijnego współistnienia
i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.
FILOZOFIA (ZAJĘCIA FAKULTATYWNE)
Cele edukacyjne
- Wdrażanie do logicznego i krytycznego myślenia.
- Kształcenie umiejętności uczestnictwa w dialogu, w tym prezentacji
własnego stanowiska i jego obrony.
- Uświadomienie specyfiki zagadnień filozoficznych; ich genezy,
rozwoju i roli w kulturze.
- Rozwijanie w uczniach samowiedzy poprzez uświadamianie zagadnień
egzystencjonalnie i moralnie doniosłych.
Zadania
- Uwrażliwianie na głębię znaczeniową słowa, poprawność formułowaniazdań
i jasność wypowiedzi.
Treści
- Różne sposoby pojmowania filozofii (główne koncepcje filozofii,
np.: klasyczna, pozytywistyczna, lingwistyczna).
- Elementy logiki ogólnej i retoryki (myśl a język; umiejętność
stawiania pytań, definiowania, klasyfikacji i argumentacji; dyskusja).
- Elementy teorii poznania (źródła, granice poznania; prawdziwość
poznania i jej kryteria).
- Filozofia a inne dziedziny kultury (filozofia a nauka; filozofia
a religia; filozofia a sztuka; filozofia a światopogląd; filozofia
a ideologia).
- Elementy antropologii filozoficznej (główne koncepcje człowieka;
naturalne i kulturowe środowisko człowieka; człowiek w relacji
z drugim człowiekiem i ze wspólnotami; człowiek wobec wartości;
główne kierunki i szkoły etyczne; obyczaj, moralność, prawo).
Osiągnięcia
Umiejętność uczestniczenia w dyskusji, w tym:
- umiejętność prezentowania własnego stanowiska,
- umiejętność stawiania pytań i odpowiadania na pytania,
- umiejętność argumentowania.
|