SZKOLNE WARSZTATY DZIENNIKARSKIE

Cele edukacyjne

  1. Czynne uczestnictwo uczniów w kulturze i wznoszenie się na wyższy poziom życia duchowego poprzez lekturę, odbiór tekstów kultury i staranną, czystą mowę.
  2. Uzupełnianie braków w zakresie wiedzy i umiejętności nabywanych na niższych stopniach edukacji, tak aby uczeń mógł podjąć naukę w szkole przygotowującej do matury.

Zadania

  1. Rozwijanie umiejętności rozumienia oraz wyrażania myśli przez użycie języka i wykorzystywanie wiedzy o nim; wyrównywanie poziomu umiejętności wyniesionych z ośmioletniej szkoły podstawowej.
  2. Uświadamianie etycznego wymiaru zachowań językowych.
  3. Zapoznawanie z różnorodnymi tekstami kultury odpowiednimi do wieku, zainteresowań, doświadczeń i możliwości percepcyjnych uczniów, wzbogacającymi ich wiedzę o człowieku, życiu i świecie z perspektywy współczesności i z dbałością o zakorzenienie w tradycji.
  4. Przygotowywanie do refleksyjnego uczestnictwa w różnych formach kultury masowej.
  5. Wyzwalanie uczniowskich postaw twórczych i refleksji nad własnymi działaniami.

Treści

  1. Doskonalenie umiejętności, a szczególnie:
    1. mówienie:
      - poprawne: dykcja, akcentowanie, intonacja, pauzowanie, tempo; uczestnictwo w rozmowie na tematy związane z różnymi tekstami kultury lub z życiem;
      - przekazywanie zamierzonych treści, komunikowanie swoich intencji odpowiednio do sytuacji;
      - respektowanie wymogów: sprawności, stosowności, skuteczności wypowiedzi; etyki i etykiety językowej;
    2. pisanie:
      - dążenie do poprawności frazeologicznej, składniowej, stylistycznej, kompozycyjnej, ortograficznej, interpunkcyjnej;
      - tworzenie tekstów: w różnych formach (opis, opowiadanie, rozprawka, streszczenie, sprawozdanie, notatka, instrukcja, list, telegram, podanie, życiorys) i o różnych funkcjach (informacyjnej, wartościującej, perswazyjnej);
    3. słuchanie:
      - przewidywanie celu i intencji wypowiedzi;
      - interpretowanie znaczeń wynikających z intonacji, akcentu, tonu głosu itp.;
      - wykorzystywanie wzrokowych i słuchowych sygnałów pochodzących z otoczenia;
      - radzenie sobie z redundancją i "szumem informacyjnym";
    4. czytanie:
      - rozumienie cech gatunkowych tekstu;
      - przewidywanie treści tekstu;
      - rozumienie najważniejszych myśli;
      - wyszukiwanie w tekście określonych informacji;
      - rozumienie zasad organizacji tekstu (porównanie, kontrast, analogia; porządek opisu, opowiadania);
      - interpretacja tekstów o różnej strukturze logicznej;
      - domyślanie się znaczenia niezrozumiałych elementów tekstu;
    5. odbiór tekstów kultury:
      - analizowanie tekstów kultury, określanie funkcji i dostrzeżonych składników;
      - odkrywanie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć, aspiracji, wartości w literaturze z różnych okresów i kultur;
      - odczytywanie znaków kultury i tradycji; rozumienie dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu tekstów kultury;
      - czytanie literatury w kontekście codziennej komunikacji, nieliterackich tekstów kultury wysokiej i massmediów;
      - dostrzeganie i komentowanie swoistości poznanych tekstów kultury oraz określanie ich funkcji; krytyczne ocenianie i wartościowanie;
    6. samokształcenie:
      - wykorzystywanie różnych źródeł informacji, ich selekcja i krytyczna ocena.
  2. Wiadomości (w funkcji wspierającej wypowiadanie się i bez konieczności posługiwania się definicjami):
    1. znajomość pojęć nadawca i odbiorca oraz rozróżnianie intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę);
    2. znajomość właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych;
    3. rozróżnianie wypowiedzeń oznajmujących, pytających i rozkazujących, w tym zdań i równoważników zdań;
    4. dostrzeganie związków wyrazów w zdaniu, w tym roli podmiotu i orzeczenia;
    5. rozróżnianie odmiennych i nieodmiennych części mowy oraz podstawowych kategorii fleksyjnych;
    6. analizowanie związków znaczeniowych między wyrazami;
    7. obserwacja budowy słowotwórczej wyrazów;
    8. rozróżnianie rodzajów głosek;
    9. wyróżnianie akcentu wyrazowego, rozpoznawanie intonacji;
    10. dostrzeganie różnic między językiem ogólnym a językiem literatury;
    11. rozumienie pojęć fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm;
    12. czynne posługiwanie się terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja;
    13. posługiwanie się terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą (wyjaśnianie pojęć w razie potrzeby).

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE KLASA IV (KLASY III-IV)

Cele edukacyjne

  1. Świadomość:
    • konieczności gospodarowania zgodnie z ideą rozwoju zrównoważonego;
    • odpowiedzialności i gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności, Polski, Europy i świata;
    • konieczności normowania stosunków międzyludzkich w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej
  2. Zdobywanie umiejętności samodzielnego uczenia się, istotnego zarówno z punktu widzenia samokształcenia jak i studiowania w szkole wyższej.

Zadania

Stwarzanie uczniom sprzyjających warunków do:

  • prowadzenia samodzielnych obserwacji i poszukiwań poza terenem szkoły w zakresie indywidualnie formułowanych tematów geograficznych;
  • korzystania za źródeł wiedzy geograficznej (w tym: z bibliotek pozaszkolnych i dokumentacji urzędów publicznych);
  • samodzielnego opracowywania wybranych tematów;
  • zapewnienia uczniom konsultacji z nauczycielami innych przedmiotów, ze względu na silne związki geografii z innymi naukami.

Treści

Wybór treści powinien być zgodny z zainteresowaniami i potrzebami uczniów biorących udział w zajęciach. Zaleca się uwzględnianie tematów z pięciu wielkich grup tematycznych:

  1. Przyrodnicze środowisko życia i działalności ludzi na Ziemi.
  2. Region, w którym żyje uczeń.
  3. Polska, jej potencjał naturalny, gospodarczy, ludnościowy i kulturowy, historia gospodarcza, problemy współczesne.
  4. Europa, jej potencjał naturalny, gospodarczy, ludnościowy i kulturowy, historia gospodarcza, problemy współczesne.
  5. Problemy globalne świata.

Osiągnięcia

  1. Posługiwanie się wiedzą geograficzną w życiu codziennym w sytuacjach wykraczających poza system uczenia się szkolnego.
  2. Umiejętność oceniania swojej wiedzy geograficznej i umiejętności z punktu widzenia własnych celów życiowych.

ETYKA (ZAJĘCIA FAKULTATYWNE)

Cele edukacyjne

  1. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
  2. Przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości i dokonywania właściwej ich hierarchizacji.
  3. Ukazywanie odpowiedzialności każdego człowieka za siebie i innych oraz za dokonywane wybory moralne.

Zadania

  1. Uświadamianie ważnych problemów moralnych i sposobów ich rozwiązywania.
  2. Ukazywanie znaczenia zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji pomiędzy ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego.
  3. Kształtowanie więzi z własną rodziną, tradycją, kulturą oraz krajem, umożliwiających rzeczywiste otwieranie się na różnorodność kultur w otaczającym świecie.
  4. Umożliwienie rozwijania umiejętności prezentacji własnego stanowiska, dialogu z innymi i demokratycznego współdecydowania.

Treści

  1. Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka.
  2. Rola i znaczenie sumienia w ocenie moralnej i dla wewnętrznego rozwoju człowieka.
  3. Samowychowanie jako droga rozwoju.
  4. Główne problemy współczesnej etyki.
  5. Człowiek wobec wartości; człowiek wobec cierpienia i śmierci.
  6. Moralność a religia, wiedza i polityka.
  7. Wskazania moralne w religii chrześcijańskiej.
  8. Wskazania moralne w innych religiach świata.
  9. Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
  10. Praca i jej wartość dla człowieka; znaczenie etyki zawodowej.

Osiągnięcia

  1. Umiejętność dokonywania wyboru wartości i tworzenia ich hierarchii.
  2. Umiejętność rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i zasadą dobra wspólnego.
  3. Umiejętność respektowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.

FILOZOFIA (ZAJĘCIA FAKULTATYWNE)

Cele edukacyjne

  1. Wdrażanie do logicznego i krytycznego myślenia.
  2. Kształcenie umiejętności uczestnictwa w dialogu, w tym prezentacji własnego stanowiska i jego obrony.
  3. Uświadomienie specyfiki zagadnień filozoficznych; ich genezy, rozwoju i roli w kulturze.
  4. Rozwijanie w uczniach samowiedzy poprzez uświadamianie zagadnień egzystencjonalnie i moralnie doniosłych.

Zadania

  1. Uwrażliwianie na głębię znaczeniową słowa, poprawność formułowaniazdań i jasność wypowiedzi.

Treści

  1. Różne sposoby pojmowania filozofii (główne koncepcje filozofii, np.: klasyczna, pozytywistyczna, lingwistyczna).
  2. Elementy logiki ogólnej i retoryki (myśl a język; umiejętność stawiania pytań, definiowania, klasyfikacji i argumentacji; dyskusja).
  3. Elementy teorii poznania (źródła, granice poznania; prawdziwość poznania i jej kryteria).
  4. Filozofia a inne dziedziny kultury (filozofia a nauka; filozofia a religia; filozofia a sztuka; filozofia a światopogląd; filozofia a ideologia).
  5. Elementy antropologii filozoficznej (główne koncepcje człowieka; naturalne i kulturowe środowisko człowieka; człowiek w relacji z drugim człowiekiem i ze wspólnotami; człowiek wobec wartości; główne kierunki i szkoły etyczne; obyczaj, moralność, prawo).

Osiągnięcia

Umiejętność uczestniczenia w dyskusji, w tym:

  • umiejętność prezentowania własnego stanowiska,
  • umiejętność stawiania pytań i odpowiadania na pytania,
  • umiejętność argumentowania.